Read it or do not. There is no try. Mr.Yoda

neděle 15. června 2014

6 způsobů, které mi pomáhají přežít zkouškové a zbavit se stresu.

Řada z vás má zkouškové asi už za sebou, ale nemalí počet má ještě některé zkoušky před sebou, tak jako já. Jak už to bývá, s podobným obdobím vyvstává také plno stresu, probdělých nocí, vypitých kafí, vykouřených cigaret (čest těm, kteří tyto dva jedy nepožívají, já už mezi ně rok a půl taky patřím). Řekl jsem si, že po minulém článku na zamyšlení přijdu s něčím praktickým, a tak jsem sepsal pár věcí, co mě osobně pomáhají zvládat náročná období.

Co mi pomáhá odbourávat stres:

  1. Čaje – za poslední dva roky se ze mě stal velký milovník čajů a piji skoro všechny druhy. Moje doporučení zní: Kupte si zelený čaj na nakopnutí a meduňkový na uklidnění. Oboje je mnohem zdravější než kafe,  příjemně osvěží a nedehydruje. Zelený čaj doporučuji kupovat sypaný a meduňku klíďo v pytlíku. Jinak ještě např. heřmánek je naprosto super po prokalené noci, protože pročišťuje játra a žaludek a udělá vám dobře.
  2. Asi nemá cenu zmiňovat sport. Mně pomáhá běhání, nohejbal a řada dalších sportů. Nejlepší je když vás baví, hrajete ho spíš pro zábavu než soutěžně a lepší je podle mě když je alespoň trochu aerobní. Krásně si prokrvíte tělo, uvolníte stres a nakopnete mozek dopaminem a dalšími užitečnými látkami.
  3. Procházka – Mě pomáhá, když se během učení jdu třeba projít, nakoupit nebo s košem. Pár minutová procházka mi pomůže zregenerovat a doplnit síly. Navíc jste na sluníčku a to vás taky nabije a dodá lepší náladu. Já třeba když můžu, tak se jdu s učebnicí učit někam do parku na lavičku nebo do trávy.
  4. Dále co mě osobně pomáhá jak během zkouškového nebo i těsně před zkouškou jsou různá dechová cvičení. Např. si lehnete na zem (můžete i sedět, akorát se nehýbejte). Zavřete oči a postupně si říkejte v duchu a uvědomujte, jak vám těžkou končetiny a postupně celé tělo. Vnímejte, jak se vám uvolňují svaly a nervy a mizí napětí. Soustřeďte se na dlouhý nádech a výdech. Můžete si je počítat do deseti. Snažte se namyslet na nic jiného a opravdu se na to soustředit.
  5. Udělejte si alespoň přibližný plán rozpracovaný na dny. Rozkouskujte si na učení na menší části. To dává větší šanci, že se do úkolu opravdu pustíte, snižuje míru stresu, navíc si na konci dne můžete říct, že to svoje jste si sfoukli a nemáte špatné svědomí, když náhodou zkoušku nedáte. Doporučuju si dávat 20% časovou rezervu, protože někdy se vám stane, že budete muset něco zařizovat, jindy toho neuděláte tolik apod. Buďte k sobě upřímní a nedávejte si toho na sebe ze začátku příliš, jinak se na to zase vyprdnete. Pokud má někdo problém s Prokrastinací, tak s klidným svědomím vám můžu doporučit knihu Konec prokrastinace.
  6. Doporučuji se taky vyspat každý den těch 6-8 hodin, jinak vím z vlastní zkušenosti, že je docela zahul nastartovat se a já osobně, pak nikdy nejsem tak produktivní. Dobrá je i krátká rozcvička po ránu a večer před spaním – ať už se jedná o cviky z tělocviku nebo o jógu, zkvalitní to spánek a doplnění energie.
Doufám, že ve vás obrázek nevyvolává přílišnou úzkost :D


Závěrem

Naopak doporučuji se vyhnout kouření a většímu množství kafe, které únavu a stres sice zakryje, ale o to horší je potom návrat, když skončí účinky. Sám mám vlastní zkušenost ze začátku prváku, kdy jsem kafe konzumoval poměrně značně a jednou jsem se ve 3 hodiny vzbudil s bušením srdcem a pocitem, že mám asi infarkt. :D Dobrá náhražka je třeba melta, která chutná opravdu super a nemá nežádoucí účinky kofe-inu, přesto vás nakopne. Doba učení na zkoušky má i svoje pozitiva, např. si uklidíte pokoj, vytřídíte složky na Pc, přeskládáte knihovnu, objevíte nová videa o žonglování lachtanů a dokoukáte poslední série oblíbených seriálu. Přeju všem hodně štěstí při zkouškovém a přežijte ve zdraví.

Žádné komentáře:

Okomentovat