Read it or do not. There is no try. Mr.Yoda

čtvrtek 26. června 2014

Banán za milion – zajímavý počin, nebo honění ega?

Úvodem


Nedávno jsem brouzdal po internetu a narazil jsem náhodou na tuto knížku. Jedná se o zajímavý počin. Celá knížka je v podstatě postavená na tom, že nejlépe prodává váš příběh a , ať už prodáváte sebe nebo sekačky.

O co jde? 

Napsal ji jakýsi pan Tomáš Lukavec, o kterém jsem se po troše googlování dozvěděl, že je koučem a specializuje se na tvorbu Brandu (značky – jak vás lidé vnímají)a marketing. To by nebylo nic až tak neobvyklého, poslední dobou těchto lidí přibývá jak hub po dešti.  Vznikají stránky, pořádají se semináře a zakládají se stránky na Facebooku. Opravdu se lidé začínají daleko intenzivněji zajímat o osobní rozvoj. Ať už se jedná o duchovní literaturu či spíše materiálně zaměřené knihy, vždy jde o to samé, o zvýšení pocitu štěstí a naplněnosti v životě. Rozcházejí se pouze názory na to, co to štěstí je. Ať už se jedná o majetek, vysněnou práci či vnitřní klid. Nechci zabíhat do přílišných obecných frází, a tak přejdu rovnou k výše zmíněné knize. Jak říkám i já si rád přečtu zajímavou knihu o osobním rozvoji. Proto vzhledem k tomu, že daná publikace byla nabízená volně ke stažení po odevzdání svého e-mailu(nojo taky je ve mně trochu čecháčka :D), tak jsem si jí také nechal zaslat. Ebooky jsou ted celkově veliký boom a všichni vydávají publikace, které bohužel mnohdy nestojí za nic a čtenáře spíše znechutí, než aby ho nalákali k dalším produktům. Nicméně tato kniha mě poměrně zaujala.

Srdceryvný příběh na začátku

Celá kniha začíná srdceryvným příběhem o introvertním chlapci z chudé rodiny, který se postupně vypracoval a dostal se na VŠ, kde si uvědomil, že mu škola v podstatě víc bere než dává a rozhodl se změnit svůj život. Osvícení se místo do Indie vypravit hledat do New Yorku, aby zjistil, co se životem. Zde dlouho pobýval ve velice špatných podmínkách a zmítající se v depresích, až se jednou dostal do místní chudinské knihovny, kde začal číst. Dostal se z nejhoršího a začal se postupně živit, tím, co ho baví. V podstatě ne neobvyklí příběh, který by se jistě dobře hodil jako předloha pro Hollywoodský film, nicméně se dostal k poměrně zajímavému poznání.V druhé části knihy rozepisuje svůj koncept Banánů a předkládá své myšlenky. V nich určitě s autorem souhlasím v řadě současných omylů typu: vše je o kontaktech, vysoká škola vás učiní odborníkem a nejdůležitější je vzhled a extrovertní vystupování. Ano všechny zmíněné věci mají svojí váhu, ale spíše pro začáteční kontaktáž a start. Pokud ale neukážete něco víc, tak naprosto nikoho nezajímáte. K čemu vám je charismatický účetní, se kterým je sranda a má červený diplom, když vám totálně zpřehází účty a udělá chaos v papírech. Takového člověka možná rádi pozvete na svou party, ale rozhodně ho dlouhodobě nezaměstnáte.  

Jste Banán nebo Nebanán?¨

Kniha pokračuje a nastiňuje hlavní myšlenku, že většina úspěšných lidí zaprvé využila toho, na co mají opravdu talent, zadruhé byly pozorní a využili vždy situace, která se jim naskýtala, místo aby hledali ideální čas a podmínky a zatřetí je ona práce bavila. A tím se dostáváme k jádru věci. Tak kdo je to tedy ten Banán a Nebanán. Ono heslo Banán má návaznost na frontu na banány, která se za komunistů čekala před zelinářstvím. Má nastiňovat čekání v pohodlné nespokojenosti a zajetých kolejích a čekání na úspěch.
Děláte, to co se od vás očekává a doufáte, že dostanete taky ten svůj banán. Banán je člověk, který žije v ušlapaném ideálu součastnoti a zajímá se především o vnější motivaci, o které si myslí, že ho dovede k radosti. Nahánějí tituly, peníze, ženy apod. Snaží se současně držet zajetých pořádků. Typickými hesly jsou: „Nejdřív práce a potom zábava.“  Neustále se řídí podle nějakého plánu, řeší co si jiní myslí, často bývají až chorobně soutěživý a snaží se být bohatí a „za vodou.“ (Tím nevybízí k žádné askezi a nezbrojí proti penězům).  Když se nakonec náhodou k oněm penězům dostane, vlastně neví, co s nimi má dělat. A už si nic nemůže nalhávat. Kdo je tedy ten Nebanán? Podle knihy člověk, který se věnuje opravdu práci, která ho baví a vidí v ní smysl. To vede poté k tomu, že v ní  dosahují kvalitních výsledků a jsou i dlouhodobé spokojení. Proč je tolik chudých malířů či duchovních lidí spokojených a proč tolik bohatých celebrit, které mají “všechno“, páchá sebevraždu? Banáni necítí potřebu úspěchu, ale prostě dělají, co je baví a k čemu mají blízko. Úspěch často přijde sám, ale není primárním hnacím motorem.  V podstatě Banáni se snaží dokázat, že něčím jsou, snaží se cokoliv hromadit a nesnášejí změny. Nebanáni prostě jen tak plují životem a využívají příležitostí, které jim život nabízí a jsou zároveň připravení, kdykoliv opustit věci a situace, které jim přichází do života bez sentimentu.

Co je tedy osobní značka? 

Podle knihy je to vaše alter ego, vaše dovednosti, schopnosti, názory a přesvědčení. Je to jakési vaše osobní know how a intuice, které si budujete celý život. Buddhisté by asi řekli, že je to vaše Ego, kterého se máte co nejrychleji vzdát. Občas se mi opravdu nelíbí, jak autor příliš staví na železném přesvědčení, že jsme odlišní.  Ano je dobré jít svou vlastní cestou a nekopírovat jiné, každý máme svůj životní příběh.  Někdy je na můj vkus cítit až přehnaná sebedůvěra a chuť ukázat svou absolutní pravdu.

Závěrem 

 Celkově využívá příběhů a kniha je opravdu velmi čtivá, je vidět, že autor se komunikací živí. Dokáže udržte váš zájem celou dobu. Nicméně se obávám, že bude problém knihu pochopit pro lidi, kteří se už trochu o osobní rozvoj nezajímají a „nemají načteno“. Většina myšlenek knihy už byla někde zmíněna, přesto nám ebook prezentuje ucelenou formou poměrně slušné informace. Proto až na mírný nádech narcismus nemám víceméně co knize vytknout. Přečtěte si sami a posuďte. Autor má také svůj web, kde pravidelně dělá rozhovory se zajímavý osobnostmi.  A určitě řada jeho postředu stoji za zamyšlení.

Žádné komentáře:

Okomentovat